Monday, 20 November 2017

Husam Tidak Perlu Sedih Dan Berduka

Husam Tidak Perlu Sedih Dan Berduka. Tentu Husam terkejut, sedih, kesal dan serabut dengan kejadian menimpa keluarganya hari ini. Dan tentu juga rakan-rakan yang berdekatan atau berada di Kelantan segera ke rumahnya, bertanya khabar dan memberi semangat kepadanya.

Di sini ringkas sahaja saya nak sebut, Husam tidak perlu pun gelabah sedih dan berdukacita mendalam atau malu atas apa yang terjadi. Apa yang baru dirasainya itu pernah menimpa oleh gurunya, Tokguru Nik Aziz. Pengalaman itu mungkin boleh dijadikan penawar buatnya sekeluarga.

Husam Tidak Perlu Sedih Dan Berduka. Apa yang berlaku bukan atas kehendak dan keredhaan kita, tetapi ia adalah takdir. Gemulah Tokguru juga menghadapi perkara sama, anaknya ditangkap dan disiasat oleh polis, malahan ditahan dibawah Akata Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas tuduhan pengganas.

Ketika menghadapi musibah itu Tokguru tenang dan bersabar, malahan beliau beranggapan apa yang berlaku ke atas anaknya suatu kaedah untuk Allah bersihkan dosa anaknya.Itu pendirian dan sikap diambilnya. 

Husam Tidak Perlu Sedih Dan Berduka


Apa lagi kalau nasib yang menimpa ke atas Syafi itu adalah termasuk dalam satu perangkap dan konspirasi, beliau lagi tidak perlu berdukacita apa lagi berasakan maruahnya tercemar dengan kejadian itu. Apa yang berlaku ujian dan menjadi sunnah orang berjuang akan berdepan dengan segala macam ujian ada yang tidak terfikir pun oleh kita.

Di sini saya ingin utuskan sebaris kata buatnya, tabah, dan yakinlah kalau kita benar Allah tetap membantu. Dan para penyokongnya juga rasanya sudah memahami dengan apa yang berlaku, ia tidak menjadi serius itu kalau Syafi itu bukan anak Husam bin Musa. Manakala cacian dan ejekan musuh ia adalah perkara lazim. Jangan sesesekali memepdulikannya. 

Husam Tidak Perlu Sedih Dan Berduka.  Ujian yang berlaku itu masih lagi kecil kerana ujian lagi besar sedia menanti dihadapan. Itu janji Tuhan kepada orang bernama sang pejuang. Trims.


Mohd Sayuthi Omar II




Iklan
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


No comments:

Post a Comment

Maaf.. komen yang menggunakan bahasa kesat, lucah dan sewaktu dengannya akan dikeluarkan. Komen spam juga akan dibuang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...