Monday, 6 March 2017

Ke Mana Sembunyinya Duta Korea Utara?

Ke Mana Sembunyinya Duta Korea Utara? Kedutaan Besar Korea Utara terus menjadi tumpuan media tempatan dan asing semalam terutama selepas Malaysia mengumumkan Duta Besarnya, Kang Chol perlu meninggalkan negara ini dalam tempoh 48 jam dari Sabtu, selepas diisytiharkan sebagai “persona non grata” (orang tidak diterima).

Kenderaan dilihat memasuki dan meninggalkan kedutaan itu yang terletak di Damansara Heights di sini tetapi semuanya tidak berhenti apabila dihampiri wartawan yang menunggu di pintu pagar kedutaan berkenaan.

Ke Mana Sembunyinya Duta Korea Utara?  Kenderaan yang bercermin gelap dan keadaan cuaca hujan nyata tidak memihak kepada petugas media.

Pihak media juga sibuk pada satu ketika, apabila sebuah kenderaan dilihat meninggalkan kedutaan tersebut dipercayai membawa Hyon Kwang-song, 44, Setiausaha Kedua kedutaan, yang dikehendaki berhubung pembunuhan “Kim Chol” dilaporkan secara meluas sebagai Kim Jong Nam, abang kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong Un.

Juga tiada tanda kelibat Kang Chol, yang terlibat dalam perbalahan diplomatik dengan Malaysia berhubung komen beliau mengenai siasatan Malaysia ke atas pembunuhan itu.

Ke Mana Sembunyinya Duta Korea Utara? 


Ketika mengumumkan pengusiran duta itu 2 hari lalu, Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata Malaysia akan bertindak tegas terhadap sebarang penghinaan yang dibuat ke atas negara ini atau sebarang cubaan untuk mencemarkan nama baiknya.

Jong Nam berada di Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 (klia2), pada 13 Feb untuk menaiki penerbangan ke Macau apabila 2 wanita didakwa menyapu mukanya dengan tapak tangan mereka yang dipercayai dilumur dengan bahan yang kemudian dikenali sebagai agen saraf VX.

Beliau dikejarkan ke Hospital Putrajaya tetapi meninggal dunia semasa dalam perjalanan.

Ling Kah Yong, dari Jiji Press, Jepun, berkata adalah penting untuk membuat liputan berita itu kerana mempunyai kepentingan antarabangsa.

Ke Mana Sembunyinya Duta Korea Utara?  “Kami perlu menyampaikan perkembangan terkini untuk audiens kami. Semua orang di perkarangan kedutaan adalah sumber (berpotensi untuk berita),” katanya kepada Bernama.

Dua wanita, Siti Aisyah, 25, seorang warga Indonesia, dan Doan Thi Huong, 28, warga Vietnam, didakwa di Mahkamah Sesyen Sepang pada Rabu atas dakwaan membunuh Jong Nam. - fmt



Iklan
Image
Image
Image
Image
Image
Image




No comments:

Post a Comment

Maaf.. komen yang menggunakan bahasa kesat, lucah dan sewaktu dengannya akan dikeluarkan. Komen spam juga akan dibuang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...