Tuesday, 7 March 2017

Berita Mengejutkan Dari Sidang Parlimen Ke 13

Berita Mengejutkan Dari Sidang Parlimen Ke 13. Naib Presiden PAS Idris Ahmad memaklumkan bahawa presiden parti itu yang juga anggota parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak hadir pada pembukaan mesyuarat pertama penggal kelima, parlimen ke-13 hari ini kerana tidak sihat.

"Dia tak hadir sebab tak berapa sihat sangat, insha-Allah esok dia akan hadir," kata Idris kepada pemberita selepas menghadiri upacara pembukaan mesyuarat parlimen yang turut dihadiri Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Berita Mengejutkan Dari Sidang Parlimen Ke 13.  Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai ketidakhadiran Abdul Hadi hari ini.

Selain itu, Idris yang juga adalah anggota parlimen Bukit Gantang turut berharap agar rang undang-undang persendirian berkaitan pindaan Akta 355 dapat dibacakan pada parlimen kali ini.

"Kita harap ia akan dibentangkan. Itu kita harap. Kita harap juga kerajaan terutamanya, ada inisiatif dan keberanian supaya membenarkan RUU dibentangkan," katanya.

Hadi pada November lalu membawa usul untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Akta 355) dengan mencadangkan bagu menaikkan had hukuman penjara kepada 30 tahun, denda hingga RM100,000 dan maksimun 100 kali sebatan.


Berita Mengejutkan Dari Sidang Parlimen Ke 13 


Hukuman syariah buat masa ini adalah hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun, denda hingga RM5,000 dan maksimun enam kali sebatan.

Rang undang-undang Hadi itu dipinda pada sesi Parlimen lalu selepas mesyuarat bersama dengan anggita parlimen BN yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Berita Mengejutkan Dari Sidang Parlimen Ke 13.  Kerajaan merancang untuk mengambil alih rang undang-undang itu selepas bacaan kedua. - mk



Iklan
Image
Image
Image
Image
Image
Image




No comments:

Post a Comment

Maaf.. komen yang menggunakan bahasa kesat, lucah dan sewaktu dengannya akan dikeluarkan. Komen spam juga akan dibuang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...