Tuesday, 25 October 2016

Rupanya Bajet 2017 Yang Dibentang Najib Tiada Dalam Dokumen Sebenar?

Ahli Parlimen Bukit Mertajam mendakwa sebahagian “gula-gula” yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Bajet 2017, Jumaat lalu tiada dalam dokumen sebenar belanjawan.

Steven Sim berkata perkara itu membimbangkan kerana kerajaan hanya perlu melaksanakan apa terkandung dalam dokumen bajet, bukannya ucapan Najib yang juga menteri kewangan.

Rupanya Bajet 2017 Yang Dibentang Najib Tiada Dalam Dokumen Sebenar? Katanya, 2 program penting wanita iaitu ujian mamogram dan vaksinasi HPV tiada dalam Anggaran Perbelanjaan Persekutuan tetapi ia disebut pada baris 291 teks dalam ucapan bajet dengan Najib menyebut peruntukan RM30 juta untuk program itu.

“Baris 207 menyebut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan membelanjakan RM1 bilion untuk menambah baik mutu jalur lebar seluruh negara, namun Anggaran Perbelanjaan Persekutuan hanya memperuntukkan RM57.5 juta di bawah perbelanjaan pembangunan untuk projek jalur lebar,

“Dalam baris 224, Najib mengumumkan SKMM akan memperuntukkan RM340 juta untuk tablet percuma kepada 430,000 guru. Ini satu lagi ‘program yang hilang’ dalam anggaran perbelanjaan.

Rupanya Bajet 2017 Yang Dibentang Najib Tiada Dalam Dokumen Sebenar?


“Malah, peruntukan bagi perkhidmatan dan bekalan kepada sekolah rendah dan menengah masing-masing dipotong 82% dan 64%,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bajet 2017 memperuntukkan RM260.8 bilion, dengan RM214.8 bilion bagi perbelanjaan mengurus dan RM46 bilion bagi perbelanjaan pembangunan.

Pengarah Penang Institute itu berkata tiada jaminan “gula-gula” itu akan dilaksanakan kerana kerajaan tidak terikat dengan ucapan bajet, sebaliknya hanya perlu melaksanakan kandungan dalam dokumen seperti Anggaran Perbelanjaan Persekutuan, Anggaran Hasil Kerajaan Persekutuan dan Laporan Ekonomi.

“Butiran dalam dokumen ini yang akan diwartakan. Perbelanjaan dan perolehan hasil kerajaan untuk tahun kewangan berikut akan berpandukannya. Secara mudah, ucapan bajet menteri kewangan bukanlah bajet.


Rupanya Bajet 2017 Yang Dibentang Najib Tiada Dalam Dokumen Sebenar?


“Walaupun jika program ini ada tersembunyi atau dikategorikan semula di bawah bahagian lain, ia menunjukkan betapa dokumen bajet kita mengelirukan,” katanya.

“Open Budget Index” yang dikeluarkan International Budget Partnership meletakkan Malaysia pada kedudukan 55 daripada 102 negara. Laporan itu menyimpulkan “kerajaan Malaysia memberikan maklumat bajet yang terhad kepada orang awam”.

Rupanya Bajet 2017 Yang Dibentang Najib Tiada Dalam Dokumen Sebenar? “Ucapan Bajet 2017 oleh Najib bukan saja bersifat politik, menyerang pembangkang dan pengkritik kerajaan, tetapi sangat tidak bermutu dan tidak profesional,” katanya. - Free Malaysia Today



Iklan
Image
Image
Image
Image
Image




19 comments:

  1. takyah la terkejut nau dgn cara dia tu.... anak tiri dia penerbit filem intersnasional hokayyyy... setakat skrip drama mcmni punya senang... dlm tidur dia boleh buat...
    cakap je la apa nak cakap.... laksana atau tidak apa barang nak pikir sekarang...
    tgu thn depan laaa

    ReplyDelete
  2. memang dasar penyamun......memperbodohkan rakyat terutama orang2 melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang org melayu bodoh. Sebab tu ramai yg menyokong puak anti melayu n Islam

      Delete
    2. Mana pulak memperbodohkan org melayu. Kan dia jugak yang cakap utk org2 melayu semua ni. Jamal pun cakap mcm tu jugak. Bangkit lah org2 melayu utk mempertahan kan maruah org melayu.

      Delete
  3. Mencari kesilapan kecil orang adalah amat mudah terutama jika kita sentiasa mempunyai agenda tersendiri yang tersembuyi.

    ReplyDelete
  4. kalau semua nk kluarkan baik jgn letak ruangan komen..

    ReplyDelete
  5. Apapun bajet 2017 tetap akan diwartakan..mau tak mau rakyat bersedialah menerima..jika tak setuju buatlah keputusan dlm PRU 14 nanti.

    ReplyDelete
  6. ini soal bajet negara,kesilapan kecil sepatutnya tidak boleh timbul ,dan sangatlah tidak wajar jika dibuat dengan cara seperti itu. cuma kita haruslah berwaspada dgn berita-berita yang datang.

    ReplyDelete
  7. Betulkah berita ini? Mohon kesahihan kerana terlalu banyak berita palsu

    ReplyDelete
  8. mmmm apala nak jadi nsib org melayu dan msia..kita diperkotak katikkann..

    ReplyDelete
  9. Gunakan masa perbincangan budget , jangan kluar dewan lagi....

    ReplyDelete
  10. apo nok heran...nanti ado plak ponambahan bajet topup sana sini konon x cukup...

    ReplyDelete
  11. Scandal 1MDB adalah skandal
    terbesar di dunia yang pernah direkodkan
    oleh mana-mana negara oleh mana-mana
    kerajaan.

    Seharusnya kita rakyat Malaysia
    berbangga dan mencemburui kejayaan
    Perdana Menteri kita yang disayangi, dihormati
    dan disanjungi.

    Jadi ku berikan lagu ini untuk
    kita sama-sama menyanyi dan menangis
    depan PC sambil melaung semangat
    Keris yang terus membakar negara ini.

    ====
    Anak kecil main api
    Terbakar hatinya yang sepi

    Air mata darah bercampur keringat
    Bumi dipijak milik orang

    Nenek moyang kaya-raya
    Tergadai seluruh harta benda

    Akibat sengketa di antara kita
    Cinta lenyap di arus zaman

    Indahnya bumi kita
    Warisan berkurun lamanya
    Hasil mengalir ke tangan yang lain

    Kita kan merintih sendiri
    Jangan buang waktu lagi
    Majulah raih sebuah mimpi
    Hapuskan sengketa

    Teruskan usaha
    Kita kan gagah di nusantara
    Kita kan gagah di nusantara
    Kita kan gagah di nusantara
    Kita kan gagah di pentas dunia
    ====

    #tukangfikir

    ReplyDelete
  12. Tak perlu melihat kesan dimasa akan datang... sekarang pun boleh nampak sekiranya mata sentiasa terbuka... kita tengok nilai RM 100 sekarang.. berapa banyak barang keperluan yang boleh kita dapat...
    Dikatakan GST mampu mengurangkan risiko ekonomi... tapi....??
    Negara jiran khususnya sgapore dan Brunei... negara yg x punya hasil bumi yg banyak ... kecuali beberapa telaga minyak (Brunei) tapi mampu merakyatkan ekonomi... sedangkan Malaysia hanya mampu berkata2 tentang hebatnya ekonomi pada setiap majlis sahaja...

    Fikir2kan...

    ReplyDelete
  13. Tak perlu melihat kesan dimasa akan datang... sekarang pun boleh nampak sekiranya mata sentiasa terbuka... kita tengok nilai RM 100 sekarang.. berapa banyak barang keperluan yang boleh kita dapat...
    Dikatakan GST mampu mengurangkan risiko ekonomi... tapi....??
    Negara jiran khususnya sgapore dan Brunei... negara yg x punya hasil bumi yg banyak ... kecuali beberapa telaga minyak (Brunei) tapi mampu merakyatkan ekonomi... sedangkan Malaysia hanya mampu berkata2 tentang hebatnya ekonomi pada setiap majlis sahaja...

    Fikir2kan...

    ReplyDelete

  14. Letak je jwtan sbgai pm ....hbs cerita tolong la bg peluang kepada yg seharusnye...mohon meninggal ye pm

    ReplyDelete
  15. Jangan terus keberhutangn sudah lah. Sampai cucu cicit kita nnti akan menanggung.

    ReplyDelete

Maaf.. komen yang menggunakan bahasa kesat, lucah dan sewaktu dengannya akan dikeluarkan. Komen spam juga akan dibuang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...