Friday, 30 September 2016

Patutlah Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu.. Ini Puncanya?


Patutlah Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu.. Ini Puncanya? Jawapan kenapa Dr Azizan Osman sanggup guna PHD dan gelaran doktor palsu. Isu mengenai keraguan gelaran Doktor Falsafah (PHD) Azizan Osman ni sebenarnya adalah isu lama sejak tahun 2013 lagi. 

Pada tahun itu, Azizan Osman menyatakan bahawa dia memegang sebuah PHD disalah sebuah Universiti Gordon, Florida dalam bidang Metafizik dalam biodata miliknya pada tahun itu. 

Menjelang populariti Azizan Osman selaku pakar motivasi pada tahun tersebut, ramai cuba menjatuhkannya dengan mencari kesalahan Azizan Osman. 

Antara kesalahan yang dititik beratkan adalah isu gelaran doktor falsafah palsu Azizan Osman. Azizan bagaimanapun gagal menunjukkan bukti Thesis yang dilakukannya untuk mendapatkan PHD. 

Namun, isu doktor palsu ini dibangkitkan semula pada hari ini menerusi penafian rasmi Universiti Malaya.

Sebuah blog perniagaan bahasa Inggeris baru-baru ini menyatakan kejayaan usahawan dan pakar motivasi Azizan Osman sehingga beliau mendapat PHD di Universiti Malaya dalam bidang pengurusan dan keusahawanan. 

Sebuah portal rasmi Azizan Osman iaiti iRichWork turut menyatakan Azizan merupakan pemegang PHD dalam jurusan keusahawanan menerusi ruangan biodata di portal terbabit. 

Namun, facebook rasmi Universiti Malaya pada 29 September 2016 mendafikan dakwaan tersebut. Tambah kenyataan UM, Universiti Malaya (UM) ingin menarik perhatian umum berhubung status Ijazah Kehormat Doktor Keusahawanan yang didakwa dianugerahkan oleh pihak UM kepada Encik Azizan Osman sepertimana yang dibangkitkan di laman-laman media sosial. 

Pihak Universiti dengan ini menegaskan bahawa kami tidak pernah menganugerahkan gelaran Ijazah Kehormat Doktor Keusahawanan kepada Encik Azizan Osman. Semoga penjelasan ini dapat menjawab kekeliruan yang timbul di kalangan masyarakat berkaitan dakwaan tersebut.

Patutlah Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu.. Ini Puncanya?







Ahli Perniagaan Menggunakan Gelaran Doktor Untuk Unit “Trust”

Tahukah anda, bahawa ahli perniagaan kebiasaanya mendapatkan gelaran doktor falsafah hanya untuk mendapatkan kepercayaan pelanggan. Lagipun, nama lebih gah dan komersial serta disanjung tinggi jika ada gelaran Dr terpampang didepan nama.

Sanggup Menipu Dapatkan PHD. Azizan Osman Dikritik Pelajar PHD

Menurut pelajar dan pemegang PHD dinegara ini, penipuan ambil PHD adalah kesalahan besar. Tambah mereka, bukan mudah nak ambil PHD tapi Azizan Osman senang lenang petik gelaran Dr dan letakkan pada namanya. 

Ini jelas adalah kesalahan besar. Azizan Osman adalah seorang pakar motivasi dan usahawan yang kaya dan berjaya namun isu tipu PHD tidak boleh diterima akal.


Patutlah Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu.. Ini Puncanya?




Azizan Osman Gemar Palsukan Biodata Pendidikan (Asalkan Dapat PHD)

Ini bukan kes pertama Azizan Osman menipu PHD untuk mendapatkan gelaran Doktor. Terdahulu, Azizan Osman pernah mendakwa beliau mempunyai PHD di Kuala Lumpur Infrastucture Universiti, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Mara (UITM). Namun sehingga kini tiada bukti mendedahkan beliau memegang mana-mana PHD pada ketika ini.

Patutlah Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu.. Ini Puncanya?




Penyalah Gunaan Gelaran Dr Falsahan Oleh Azizan Osman

Patutlah Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu.. Ini Puncanya? Azizan Osman juga telah salah gunakan gelaran Doktor Falsafah (Dr) dengan menjadi penceramah akademik di Melaka baru-baru ini. Foto dibawah menunjukkan Azizan Osman menggunakan gelaran Dr Falsafah secara terbuka walaupun dia tidak memiliki sebarang PHD.







Iklan



18 comments:

  1. akhirnya penjual ilmu makan diri...

    ReplyDelete
  2. Semua orang buat silap..cukup2lah menjatuhkan orang..inshaallah kita doakan dia insaf..for me hal PhD je..tapi ilmu bisnes yg dia ada lebih tinggi dri org yg ada PhD tu sendiri..dan dia punya kemahuan membantu org..ramai je entreprenuers dri serata dunia takde kelulusan yg tinggi..tapi ilmu bisnes mereka tersangatlah hebat..jadi takde salahnya lepas ni kalau masih menjadikan dia seorang mentor..sbb dia dah berjaya bantu ramai org dalam perniagaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan masalah dia mengajar dan berkongsi ilmu. Tetapi ketelusan, kejujuran, dan integriti beliau yang dipersoalkan. Beliau sendiri bukan membantu dengan percuma. Segalanya berbayar walau sekadar sesen sekalipun.. dan apa yg beliau lakukan ini adalah penipuan. Bukan kecil, kerana ia digunakan untuk menjana pendapatan beliau. Xkisah la ramai mana penyokong sekalipun. Keaalahan itu tetap kesalahan. Xterfikirkah mcm mana korbannya individu2 yang habis2an usaha untuk mendapatkan kelulusan itu, sedangkan beliau sewenang2nya menggunakan gelaran yang tidak dimiliki. Dalam pengajian hadith, para ilmuan dan ulama tidak meletakkan suatu hadih itu sahih dan hassan walaupun hanyabsalah satu perawinya adalah pelupa, apatah lagi jikanorang itu seorang yang penipu. Jadi bagaimana keharusan kita untuk menerima ilmu dari seseorang yang menipu bukan sahaja pada sebilangan orang. Malah kepada kebanyakan warga masyarakat. Jgn dibutakan mata dengan hanya melihatbpada wayang yg ditayangkan di pentas yang besar. Cuba cari guru lain. Mentor lain. Bandingkan dan nilai semula. Jgn kerana kamu haus dengan bimbingan, kamu abaikan dari mana sumber bimbingan itu.

      Delete
    2. He is a scammer. Deal with it

      Delete
  3. Pretending to be somebody you are not is the biggest lie you will carry for the whole of life.

    ReplyDelete
  4. Saya bayar lebih RM600 kursus Azizan Osman, membazir sahaja

    ReplyDelete
  5. Penipu yang cerdik.

    ReplyDelete
  6. Kalau seorang guru menipu, segala amal dan ilmu yang dicurahkan kepada anak didiknya, tiada keberkatan bagi beliau, sekalipun ilmu itu betul. Aku pelik dengan dia ni, before ni dah kantoi pasal Dr. Palsu dari Uni. Gordon, tapi sekarang dengan Uni. tempatan pula. Dah terang lagi bersuluh perkara yang beliau lakukan tu salah, dan saya pasti beliau juga mengetahuinya. Persoalannya, adakah kita masih lagi mahu mengikut atau berguru dengan seseorang yang terbukti telah menipu secara terang-terangan? Demi kaya dan berjaya, mesti ada di antara kita yang akan mengenepikan soal penipuan yang telah beliau lakukan. "Argh, lantaklah, janji aku dapat ilmu dia, yang lain antara dia dengan Allah..." KEPALA HOTAK KAU LAH! Kita ni hidup di bumi Allah ni perlu saling bantu membantu, tegur menegur antara satu sama lain. Kalau sesuatu perkara itu terbukti salah di sisi syara', kita perlu tegur. Sebab di akhirat nanti, kita dah tahu perkara itu salah, tapi kita buat dek, kita tak tegur, janji dapat memenuhi keperluan diri sendiri, haa, kau siap lah. Dengan dia dan kau sekali kena. Kesimpulannya di sini, azizan, elok lah kau mengaku silap, thats it. Tak perlu lah berdolak dalih lagi. Selagi kau berdalih2, selagi tu hidup kau tak akan tenteram. Cukup-cukuplah isu penipuan gelaran ni. Salam Maal Hijrah. Semoga tahun baru 1438H ni, kita sama-sama berubah ke arah yang lebih diredhai Allah.

    ReplyDelete
  7. Lepas ni ada sejuta orang pakar menggunakan Dr palsu...apa nak jadi ?

    ReplyDelete
  8. Aku tgk ramai gak sanjung penipu phd ni..

    Integriti x da jilaka.. itu pun orang sanjung.. betul la hadis akhir zaman.. si keji di sanjung

    ReplyDelete
  9. Hmmm saya dah bayar untuk ceramah dia bulan november 2016 ni akan datang...

    ReplyDelete
  10. Minta refund sapa yg bayar atas alasan zizang menipu ada phd

    ReplyDelete
  11. jangan lah mudah menghakimi orang . ingat , jika kita bukan sapa sapa , keluarga kita pon mungkin tak endahkan kita . tak faham ? dtg kelas saya . drMasalah 012-5436789 . jgn risau . saya lulusan u jugak . youtube.

    ReplyDelete
  12. Pegangan orang islam yang beriman"matlamat tak menghalalkan cara"

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement lu mmg "win"
      kaya penuh kabinet rumah sendiri, rumah sedara,rumah jiran jemiran pun nk buat apa..kalo tidur tak lena hidup dicerca..carilah keberkatan insyallah cukup segalanya..

      Delete
  13. Patut buat laporan polis dan masukkan dalam lokap.

    ReplyDelete

Maaf.. komen yang menggunakan bahasa kesat, lucah dan sewaktu dengannya akan dikeluarkan. Komen spam juga akan dibuang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...